torstai 10. marraskuuta 2016

Älä. ..

. ..unohda minua.


Tänään, 10. marraskuuta, joissakin maissa vietetään Älä unohda minua (Forget Me Not Day) päivää.
Päivän symboliksi, tunnuskuvaksi, ovat nousseet lemmikit, lähinnä luhtalemmikki, 
Myosotis scorpioides.

Kukkaa onkin kutsuttu englanninkielessä juuri nimellä 
Forget me not flower, ruotsinkielessä Förgätmigej, 
eli suomeksi Älä unohda minua.

Tämä pieni kaunis kukka on tunnettu jo satoja vuosia ja sitä on kutsuttu aikain kuluessa monilla eri nimillä. Kukkaan on liitetty lukuisia kertomuksia, kansantaruja, legendoja, jotka ovat vaikuttaneet eri nimityksiin – tuoneet sitä kautta merkityksiä ihmisille muun muassa ystävyydessä, rakkaudessa ja ikuisessa uskollisuudessa. 

 Tiettävästi meillä Suomessa ei vietetä tätä päivää, ainakaan blogin pitäjällä ei ole asiasta tietoa. Kyseistä päivää voisi kuitenkin jollakin tapaa viettää, koska asialla on ollut ja on kait edelleen merkitystä ihmisille, siis sillä – että emme unohda. Vai olisiko parempi – että unohtaisimme?

"Ethän minua unhoita, oi kallis ystäväin", niinhän sitä laulussa sanotaan, jota ainakin 1950 -luvulla kuuli radiosta. Oheisen runon myötä toivotan unohtumatonta älä unohda minua päivää.



älä unohda minua
Oi Rakkahin
vaik' missä tiesi kulkevi

älä unohda minua
Oi Kultasein
älä unohda minua
odotan Sinua – päivin, öin

älä unohda minua
Oi Armahin
älä unohda minua
odotan Sinua – luoksein minun

älä unohda minua
Oi Rakkahin
Sinua unohtaa en voi


Kuvattu kesäkuussa 2013 Vantaan Korsossa.

2 kommenttia:

  1. Lemmikki on ihana, samalla loisteliaan kukoistava ja hyvin vaatimaton. Tuollainen päivä olisi oikein hyvä perinne tännekin. Unohtaa vai ei unohtaa, se on usein ihmisillä pulmana. Ja kun johonkin ratkaisuun pääsee, ei toteuttaminen onnistu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Anu. Kukka on toisiaan yksi kauneimmista luonnonkukista ja samalla myös vaatimaton. Niin, tuo päivä voisi olla hyvin Suomessakin vietettävä päivä.
      Päivän juuret ovat 1. maailmansodassa ja sen jälkeisessä ajassa ja tänä päivänä se liitetään, ei vain sotien veteraaneihin, vaan myös muun muassa muistisairauksista kärsiviin maailmalla.

      Poista