. ..romantiikkaa. Höyryjunat kulkevat edelleen Suomen joillakin rataosuuksilla, vaikkakin harvakseltaan.
Menneen
ajan liikennettä rautateillä voi kokea muun muassa Porvoo - Kerava
välillä muutamina päivinä vuodessa, jolloin kuvissa esiintyvä höyryjuna
liikennöi museojunana.
Kuvissa
esiintyvä höyryveturi on alunalkaen ollut kevyen sarjan
tavaraliikenteen veturi, Tk3 numerolla 1168, toimien nykyään Höyryraide
Oy:n hyöryjunamatkojen yhtenä vetojuhtana.
Tk3
-sarjan vetureita käytettiin tavara- ja järjestelyjunissa kaikilla
rataosilla. Varikoilla veturi toimi tavara- sekä järjestelytehtävissä.
Kyseinen veturityyppi oli käytössä myös seisakkeilla pysähtyneissä
henkilö- ja sekajunissa sekä
ketteryytensä ansiosta monissa vaihtotöissä.
Suhisee, sihisee, puhkuu ja puhisee, välillä pillikin viheltää. |
Veturin valmistaja oli Lokomo Osakeyhtiö Tampereella ja sen valmistusnumero ja vuosi on 164 / 1952. Veturin pituus tenderin kanssa on 16 m ja paino työkunnossa noin 78200 kg.
Entinen ja nykyinen aika kohtaavat. |
Suomessa höyryveturiliikenne päättyi 1970 -luvun puolivälissä, diesel- ja sähkövetureiden korvatessa höyryveturit. Ajan kuluessa höyryvetureita museoitiin ja varastoitiin, nyttemmin suurin osa on romutettu. Muutama on kuitenkin säilynyt ja edelleen voimme kokea millaista oli aikanaan junamatkat sen aikaisella huipputekniikalla varustetuissa junissa.
Hyvää junamatkaa, millä junalla sitten kuljettekin.
Tiedot perustuvat Steamrail/Höyryraide Oy:n sekä Wikipedia/höyryveturi verkkosivuihin.
Kuvat ovat Keravalta, kuvattu julkaisupäivänä.
Kuvat ovat Keravalta, kuvattu julkaisupäivänä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti