lauantai 10. elokuuta 2013

Rautateiden. ..


. ..romantiikkaa. Höyryjunat kulkevat edelleen Suomen joillakin rataosuuksilla, vaikkakin harvakseltaan.

Menneen ajan liikennettä rautateillä voi kokea muun muassa Porvoo - Kerava välillä muutamina päivinä vuodessa, jolloin kuvissa esiintyvä höyryjuna liikennöi museojunana.

Kuvissa esiintyvä höyryveturi on alunalkaen ollut kevyen sarjan tavaraliikenteen veturi, Tk3 numerolla 1168, toimien nykyään Höyryraide Oy:n hyöryjunamatkojen yhtenä vetojuhtana.
Tk3 -sarjan vetureita käytettiin tavara- ja järjestelyjunissa kaikilla rataosilla. Varikoilla veturi toimi tavara- sekä järjestelytehtävissä. Kyseinen veturityyppi oli käytössä myös seisakkeilla pysähtyneissä henkilö- ja sekajunissa sekä ketteryytensä ansiosta monissa vaihtotöissä.




Suhisee, sihisee, puhkuu ja puhisee, välillä pillikin viheltää.

 Veturin valmistaja oli Lokomo Osakeyhtiö Tampereella ja sen valmistusnumero ja vuosi on 164 / 1952. Veturin pituus tenderin kanssa on 16 m ja paino työkunnossa noin 78200 kg.


Entinen ja nykyinen aika kohtaavat.

Suomessa höyryveturiliikenne päättyi 1970 -luvun puolivälissä, diesel- ja sähkövetureiden korvatessa höyryveturit. Ajan kuluessa höyryvetureita museoitiin ja varastoitiin, nyttemmin suurin osa on romutettu. Muutama on kuitenkin säilynyt ja edelleen voimme kokea millaista oli aikanaan junamatkat sen aikaisella huipputekniikalla varustetuissa junissa.

Hyvää junamatkaa, millä junalla sitten kuljettekin.


Tiedot perustuvat Steamrail/Höyryraide Oy:n sekä Wikipedia/höyryveturi verkkosivuihin.

Kuvat ovat Keravalta, kuvattu julkaisupäivänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti